DID
Doorlopend integraal dagprogramma
Een nieuwe werkwijze blijkt een groot succes. Collega's van zorg en onderwijs werken bij Schakenbosch op vergaande wijze samen in het belang van de jongere.
De kinderen die we vandaag behandelen op Schakenbosch, zijn de volwassenen van morgen. Maar ze zijn niet alleen de toekomst, ze zijn nu al onderdeel van onze samenleving. Dat betekent dat er nu een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijs en zorg ligt om ze de meest optimale ontwikkelkansen te bieden.
Om deze jongeren de best passende zorg en onderwijs te bieden, werken we daarom op Schakenbosch met een doorlopend integraal dagprogramma. Jongeren worden, samen met de ouders/opvoeders, door de mentor zorg en de mentor onderwijs betrokken bij het invullen van zo’n programma. Op deze manier geloven we dat het verblijf van de jongere op Schakenbosch het meest effectief is en het perspectief leidend is.
Zo’n dagprogramma zorgt ervoor dat voor iedereen zichtbaar en duidelijk is waar een jongere zich gedurende de dag en avond bevindt en wat de jongere doet. Zo kan het ene blok worden gevuld met behandeling en het andere met onderwijs. Tussendoor is er keuze uit activiteiten zoals bijvoorbeeld sport. In elk geval iets waar de jongere behoefte aan heeft.
De vragen die we onszelf stellen: Wat heeft een jongere nodig, zodat hij kan oefenen en zich optimaal kan ontwikkelen? Én wat moeten wij vanuit zorg en onderwijs gezamenlijk doen om situaties daarvoor te creëren?
Dit vraagt om een andere werkwijze op het terrein van Schakenbosch. Niet meer zorg en onderwijs naast elkaar, maar mét elkaar. Dat dit niet in één keer is gerealiseerd, blijkt uit het afgelopen jaar. In de dagelijkse praktijk liggen er obstakels op de weg. Maar die zijn er om te overwinnen. En daar zetten medewerkers van Schakenbosch en Schakenbosch College zich elke dag voor in. Om zo ervoor te zorgen dat de jongere blijft leren en zich ontwikkelen voor zijn toekomst.