Diplomaregen op S2C: 'Overal uitgekotst en nu toch een papiertje op zak'
Madeleine (17) en school, dat leek hem niet te gaan worden. Ze is ‘lastig’, niemand wilde haar. Dat ze nu tóch een diploma heeft, is te danken aan een speciaal programma van School2Care Laakhaven. Met Madeleine behaalden nog negen 'afgeschreven' leerlingen (100% slagingspercentage) hun mbo1-diploma in het eerste jaar dat School2Care deze opleiding aanbood. ,,Nu ligt de wereld open.” Het AD maakte hier een verhaal over.
Probleemjongeren halen diploma: ‘overal uitgekotst’ en nu toch een papiertje op zak
AD, Maja Landeweer, 10 juli 2021
Den Haag - Madeleine (17) en school, dat leek hem niet te gaan worden. Ze is ‘lastig’, niemand wilde haar. Dat ze sinds donderdag tóch een diploma heeft, is te danken aan een speciaal programma van School2Care. ,,Nu ligt de wereld open.”
Madeleine blijft nog even zitten als haar naam klinkt. Een beetje schuchter loopt ze uiteindelijk toch naar het podium, waar ze na acht (!) handtekeningen onder haar diploma te hebben gezet, met een glimlach en een bloem weer vanaf stapt.
‘Blijkbaar was ik lastig’
Madeleine is een van de tien probleemjongeren in de zwaarste categorie die hun mbo1-diploma hebben gehaald, het lichtste niveau binnen het middelbaar beroepsonderwijs, bij School2Care in Laakhaven. Het is de enige vervolgopleiding waarvoor je geen diploma van de middelbare school hoeft te hebben. Een ‘entreeopleiding’ heet mbo1 ook wel. Schooldirecteur Cor Zandvliet van School2Care vergelijkt het met het entreebewijs voor een stadion. ,,Met je ticket mag je naar binnen.” Heb je het op zak, dan ligt de wereld voor je open en kun je verder studeren.
Waarom Madeleine bij School2Care terechtkwam, weet ze zelf niet precies. ,,Blijkbaar was ik lastig”, zegt ze. En haar concentratie is ‘een dingetje’, vervolgt ze. ,,De ene dag lukt het, de andere dag niet”, weet haar moeder, die bij de diploma-uitreiking is.
Combinatie van zorg en onderwijs
School2Care is een bijzondere school. Het is een school voor kinderen voor wie geen plek is op een ‘normale’ school en ook niet in het speciaal onderwijs. Het zijn kinderen die ‘overal zijn uitgekotst’, drukt Justus Verbeek, manager ambulant jeugdzorg-plus, het plastisch uit. Hij gaat over ‘het zorggedeelte’ op school, zegt hij. ,,Het mooie hier is de combinatie van zorg en onderwijs.”
De school in Laakhaven biedt 12 uursonderwijs, van 08.00 tot 20.00 uur. De kinderen worden geen moment aan hun lot overgelaten. Het begint ’s ochtends met een boterhammetje. Directeur Zandvliet: ,,Dan informeren we hoe het met ze is. Daarbij: sommige kinderen krijgen thuis soms dagen geen eten of er is alleen een klein beetje van de voedselbank. Het is triest dat dat in Nederland gebeurt.”
Veiligheid
Het belangrijkste dat de school wil bieden, is veiligheid. Want dat is wat deze kinderen missen. Hoe de kinderen zich ook misdragen; wegsturen, zoals op een ‘normale’ school, gebeurt niet. Zandvliet: ,,We laten ze niet los, nooit.” Verstoort een kind de les, dan ‘rijden we bijvoorbeeld naar het strand met zo’n kind’. ,,Uitwaaien.”
Er zijn ook dieren op school: kippen (,,De enige soort die je kunt knuffelen’’), een kameleon die zich laat aaien (,,Daar hebben we hem op uitgezocht’’) en schildpadden bijvoorbeeld. ,,Als de kinderen boos zijn, komen ze tot rust als ze de dieren verzorgen.”
Bij bijna alle kinderen spelen ‘hechtingsproblematiek en trauma’s’, weet Amanda Ketelaar, gedragswetenschapper op de school. ,,Ze hebben veel meegemaakt, hebben van jongs af aan te maken met hulpverlening en zijn steeds weer verhuisd, van de ene naar de andere instelling. School afmaken lukt dan niet.”
Faalangst
Veel kinderen hebben daardoor last van faalangst en denken dat ze niks kunnen. ,,Ik heb hier kinderen, die hebben nog geen veterstrikdiploma”, aldus Zandvliet.
Daarom is dat papiertje dat ze vandaag halen ook zo ontzettend belangrijk. Het is de eerste keer dat School2Care leerlingen in eigen huis tot mbo1-niveau heeft opgeleid. De schooldirecteur had verwacht dat twee van de tien het zouden halen, maar ze hebben het alle tien gered. Met indrukwekkende cijferlijsten. ,,Ontzettend bijzonder. Als je ze perspectief biedt, dan gaan ze ervoor.”
Madeleine weet al precies wat ze met haar papiertje wil. ,,Ik ga een test doen om direct naar mbo3 en 4 te kunnen, zonder mbo2 te doen. Heel lang vond ik niks leuk, maar nu weet ik het: ik wil ambulanceverpleegkundige worden.”