‘Wij waren op zoek naar het best passende onderwijs’
Moeder Petra heeft vanaf het allereerste contact met het Altra College een goed gevoel bij de school: ,,Op ‘Centrum’ nemen ze de tijd voor haar en geven docenten haar aandacht en vertrouwen."
De dochter van Petra is dit schooljaar (2021-2022) begonnen op Altra College Centrum. Een kleine middelbare school voor speciaal onderwijs, in het centrum van Amsterdam. Er zijn kleine klassen en er is veel individuele begeleiding voor de leerlingen. ,,Wij hebben van tevoren nooit een negatieve gedachte bij speciaal onderwijs gehad. Wij waren gewoon op zoek naar het beste onderwijs voor ons kind.”
Niet iedereen is hetzelfde en past op het regulier onderwijs
De dochter van Petra begon als brugklasser op een reguliere school. In het eerste jaar werd duidelijk dat zij meer ondersteuning nodig had dan de rest van haar klasgenootjes. Door haar thuis veel te ondersteunen, kon ze over naar het tweede jaar. Petra vertelt: ,,In het tweede jaar hebben we haar losgelaten. Helaas ging het helemaal bergafwaarts. We begrepen niet goed waarom en lieten haar onderzoeken. Toen bleek dat ze ADD had. Door een huiswerkinstituut in te schakelen, wilden we haar leren leren, maar dat hielp niet.”
,,Ik voelde zoveel onmacht. Ik zag mijn dochter worstelen met school, maar ik kon haar niet helpen. Iedereen moet naar school dacht ik, dus probeerden we haar maar steeds in het schoolsysteem te duwen. Ze klaagde over buikpijn, ze had geen zin, maar ze kon niet altijd maar thuisblijven”, aldus Petra. ,,Ik heb in die tijd niet goed genoeg naar haar geluisterd, ik begreep haar niet. Naar wat er nou eigenlijk precies aan de hand was. Niet iedereen is hetzelfde en komt makkelijk mee in het reguliere onderwijs.”
Geen idee van speciaal onderwijs
Haar dochter zag dat het haar klasgenootjes een stuk minder energie kost om dezelfde stof te leren. ,,Haar zelfvertrouwen kelderde naar een dieptepunt”, blikt Petra terug. ,,Ze wilde niet meer naar school, raakte depressief en kreeg psychologische hulp. Toen besloten we dat frontaal klassikaal onderwijs niet de juiste manier voor haar was en gingen we op zoek naar alternatieven.”
,,We dachten niet gelijk aan speciaal onderwijs, want we hadden geen idee. We probeerden een school die meer op projectbasis werkte, maar hier ging van alles mis. Corona brak uit en de organisatie was niet toereikend voor mijn dochter. In de tussentijd kwam ook naar voren dat ze ASS heeft; een stoornis binnen het autistisch spectrum. Tijdens onze zoektocht naar passend onderwijs kwamen we uit bij Altra College Centrum. Vanaf het eerste contactmoment hadden wij hier een goed gevoel bij.”
Ruimte om op te krabbelen
In het eerste telefoongesprek kregen ze de schoolpsycholoog aan de telefoon. Zij gaf aan dat er voor alle kinderen een schoolvorm moet zijn, ondanks de uitdagingen die een kind heeft. Mocht een jongere een terugval hebben, dan is daar begrip voor. Bij Altra is de ruimte om weer op te krabbelen. ,,Al met al een heel fijn gesprek”, aldus Petra. ,,We besloten haar in te schrijven en ze is dit schooljaar na de zomervakantie begonnen in de derde klas.”
Haar dochter kwam na de eerste lessen helemaal blij thuis. ,,Ze vindt de sfeer heel prettig, er zijn weinig prikkels en de docenten hebben de tijd om een opdracht meerdere keren uit te leggen. Wat heel fijn is voor haar, want ze heeft moeite met concentreren. Haar gedachten vliegen alle kanten op.”
Thuisvoelen op het speciaal onderwijs
Op ‘Centrum’ nemen ze de tijd voor haar en geven docenten haar aandacht en vertrouwen. ,,Ze krijgt nu niet te horen: Dan had je maar beter op moeten letten! Maar: Wat kan ik doen om het jou beter uit te leggen, zodat je het wel kan onthouden?”, vertelt Petra. ,,Van deze verhalen kreeg ik gewoon kippenvel.”
,,Wij zijn heel erg blij dat ze op het speciaal onderwijs zit. Ik gun dit ieder kind. Natuurlijk zijn niet alle problemen verdwenen, maar ze voelt zich hier thuis. Ze is gelukkig en haar cijfers worden weer iets beter. Langzaam maar zeker krabbelt ze weer op.”
Haar klasgenoten zijn over het algemeen jongeren met leer- en gedragsproblemen. Af en toe zijn er wel akkefietjes. Het valt vooral op hoe rustig de leraren hiermee omgaan. Je mag boos worden. Er is begrip voor iedereen. De docenten luisteren naar de behoeften van hun leerlingen en doen daar vervolgens ook wat mee. ,,Ze beginnen de schooldag wat later dan op een reguliere school en in plaats van gelijk te beginnen met de stof, vertelt iedereen hoe ze zich voelen. Gewoon om even te landen, elke dag weer. Ben je op tijd? Dan mag je chocolademelk halen. Kleine dingen positief belichten, dat werkt.”
Eerste signalen op de basisschool
Als Petra terugkijkt, zag ze de eerste signalen van ADD en ASS al op de basisschool. ,,Het is jammer dat dit niet eerder is gesignaleerd. Op de basisschool kreeg ze een cursusje zus en wat hulpmiddelen zo, maar niemand heeft ooit gezegd: Ga eens wat verder kijken, hier krijgt ze later last van. Dan hadden we de afgelopen drie jaar niet verspild en had ze niet zo’n knauw opgelopen in haar zelfvertrouwen.”
Petra wil graag aan ouders meegeven dat als je merkt dat je kind vastloopt binnen het regulier onderwijs, het goed is om open te staan voor het speciaal onderwijs. ,,Zij zijn ervoor om je kind te helpen. Zij kijken door de problematiek heen. Er is begrip en aandacht en ze helpen het kind vooruit. Zoals ik eerder al zei: Ik gun dit ieder kind.”