'Het Schreuder College gaf mijn kind ruimte'
Op het Schreuder College De Quackstraat en Slinge worden jongeren die zijn vastgelopen op het vmbo b/k weer gemotiveerd om de draad op te pakken en hun diploma te halen. De zoon van Bethanie deed examen in 2021 en volgt nu een mbo-opleiding tot timmerman. Zijn moeder is zo trots als een pauw en blij met de begeleiding die haar zoon kreeg op het Schreuder College: ,,Sinds hij hier zit, is hij totaal veranderd. Hij kan hier zijn ei kwijt; hij kreeg de ruimte die hij nodig heeft.”
Gevoelig en druk in het hoofd
,,Ik ben een kritische, betrokken moeder.” Bij het kennismaken is Bethanie meteen duidelijk over haar rol. Met pijn in haar hart zag ze haar zoon afglijden in het basisonderwijs. ,,Het was in groep zeven en acht dat ik zelf erop aan drong om hem uit te laten stromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO- red.). Hij mocht namelijk alleen op school blijven als hij medicijnen zou gaan slikken. Dat wilde ik niet. Mijn kind is heel gevoelig en druk in zijn hoofd. Hij uit zich dan in boosheid. Daarnaast heeft hij moeite met autoriteit. Als je zegt: ‘Jij hoort dit te doen’, ontstaat er een soort kortsluiting bij hem. We hebben hem laten testen en daaruit bleek dat hij met te veel prikkels niet kan om gaan. In een klas met dertig leerlingen is dat onmogelijk. Hij kreeg ook problemen met rekenen en werd daardoor nog onzekerder. Dat compenseerde hij met zijn gedrag. Een grote mond en hij had ADD.”
Bethanies zoon kwam zo terecht op het Schreuder College De Quackstraat. Een kleine VSO-locatie waar alleen eerstejaars leerlingen zitten, die daarna doorstromen naar het Schreuder College Slinge. ,,Het eerste jaar was erg moeilijk voor ons beiden. Langzaamaan zag ik hem echter groeien. Dat merkte ik al in groep 8 en daarna verder op het VSO. Ik zag dat een kleinere klas echt hielp. Hij kwam binnen met frustratie, maar aan het einde van het jaar was hij veel zelfstandiger. De Quackstraat is een leuke locatie: open, gemakkelijk, vriendelijk. De sfeer was goed.”
'Overal is wel wat'
Na het eerste jaar ging haar zoon over naar het ‘grote’ Slinge. Deze locatie ligt vlakbij het Zuidplein. De reputatie van de wijk is niet altijd positief, maar Bethanie liet zich daar niet door leiden. ,,Ga als ouder zijnde langs. Ik ben langsgereden, in de ochtend, in de middag en in de avond. Ik heb gesprekken gevoerd, informatie gezocht en opgehaald. Doe het gewoon! Je voelt vanzelf of dit de juiste plek is voor je kind. Wees betrokken. Ik merkte dat de sfeer goed was. Ja, er zijn negatieve berichten, maar daar grijpt de school ook meteen op in. En overal is wel wat.”
Ze zag haar zoon verder groeien. Kleine stapjes maar de zelfverzekerdheid nam toe. ,,Nu is hij een jonge man, die zich durft uit te spreken. Dat was hij niet. Hij hoorde er nooit echt bij op de basisschool. In de klas had hij wel vrienden maar hij kwam niet mee in het systeem. Hij kreeg therapie en trainingen. Mijn zoon legt de lat erg hoog voor zichzelf: hij wilde dierenarts worden. Maar op school kreeg hij meteen te horen dat dat ‘m niet ging worden”, vertelt Bethanie.
Bekijk hier de promovideo van Schreuder College De Quackstraat en Slinge
Samen reflecteren op gedrag, doen en laten
Dan komen de tranen. ,,Het doet mij zo veel pijn. Dat je kind denkt dat hij niets kan. Het heeft twee jaar geduurd voordat hij ging denken dat hij wel iets kon. Dat hij dacht: ‘Ik kan het wel!’ Nu weet hij ook precies wat hij wil en na zijn timmermansopleiding wil hij zelfs verder met installatietechniek. Ook heeft hij leren omgaan met zijn gedrag. Hij is vrolijk en durft het te zeggen als hij niet lekker in zijn vel zit. Dat geeft een geweldig gevoel, je ziet je kind niet langer struggelen.”
Bethanie kan goed uitleggen wat op De Quackstraat en Slinge het verschil maakte ten opzichte van regulier onderwijs. ,,Gespecialiseerd onderwijs had wel de juiste aandacht voor hem. Deze locaties hielpen hem met ontdekken wie hij is. Ze reflecteren samen op gedrag, op doen en laten. Ze laten zien wat zijn gedrag doet. Hij heeft tools gekregen om dat onder controle te hebben en gebruikt die ook in de omgang met zijn jongere broertje.”
,,Hij kan niet altijd met iedereen goed opschieten. Dat geeft niet, zo is het leven. Maar dat kan geen reden zijn om weg te blijven van bijvoorbeeld school. En het is ook geen reden om geen respect te hebben. Kijk, mijn zoon is geen engel, maar hij is op dit vlak ontzettend gegroeid op het Schreuder.”
'Pak als ouder je rol voor jouw kind'
De Schreuder Colleges hebben dan een waardevolle bijdrage geleverd, maar Bethanie weet ook dat de rol en betrokkenheid van ouders cruciaal is. ,,Ik praat veel met mijn zoon. Hij weet dat ik pal naast hem sta. Als er iets was op school, bespraken we het meteen en kwamen we met school op één lijn. Daarin ben ik realistisch: als je succes wilt, moet je het samen doen: school, ouders en kind. De grootste verantwoordelijk voor je kind ligt bij jou als ouder. Gaat het niet goed, laat je horen. Gaat het wel goed? Laat dat dan ook horen. Jij moet je rol als ouder pakken voor jouw kind.”
Wat ze nog tegen andere ouders wil zeggen?
,,Schrik niet meteen terug als je hoort dat je kind naar het gespecialiseerd onderwijs moet. Ga kijken. Na de rondleiding had ik een goed gevoel. Mijn zoon houdt niet van verrassingen en mocht daarom eerst komen wennen. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit echt een leuke schooltijd is geweest voor mijn zoon. Iedereen staat hier voor iedereen open.”