‘De manier van les krijgen gaf rust’
Het is al maart wanneer Amien (17 jaar) op 15-jarige leeftijd instroomt in 3 havo op Schreuder College Taborstraat. Op zijn vorige school doubleert hij dit leerjaar. Na twee maanden in zijn doublurejaar valt het besluit dat hij beter naar een andere school binnen het gespecialiseerd onderwijs kan gaan. Het aanbod van havo-opleiding in gespecialiseerd onderwijs is niet ruim. Amien kan kiezen tussen Schreuder College Taborstraat in het centrum van de stad of een school buiten zijn woonplaats Rotterdam. Ondanks de negatieve verhalen over het gedrag van de leerlingen op ‘de Taborstraat’ valt de keuze op deze school. Terugkijkend zijn Amien en zijn moeder Latifa blij met deze stap.
Uit voorzorg naar voortgezet speciaal onderwijs
Na de reguliere basisschool gaat Amien naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso). Zijn moeder heeft geleerd van de schoolervaringen van haar oudste zoon Nordin. Latifa vertelt: ,,Bij Nordin is een autisme spectrum stoornis (ASS) vastgesteld en ik zie dat Amien daar ook trekken van heeft. Mijn oudste zoon ging naar het vso en heeft daar veel baat bij gehad. Zodoende benaderde ik de school met de vraag of zij ook een plek voor Amien hebben.” De eerste twee schooljaren verlopen goed. In 3 havo wordt bij Amien PDD-NOS vastgesteld, waarvoor hij onder schooltijd behandeling krijgt. ,,Dit gaat ten koste van de lestijd,” vertelt Amien, ,,Het was voor mij niet meer haalbaar om alle lessen te volgen en met alle vakken bij te blijven. Ik had geen overzicht meer op mijn schoolwerk. Mensen in mijn omgeving hielpen me om structuur aan te brengen en ik ging naar mijn zus en zwager om mijn huiswerk te maken.” Zijn moeder vervolgt: ,,Met de school hebben we besproken onder welke voorwaarden Amien over kon gaan naar het volgende leerjaar.” Helaas ontstaat er onduidelijkheid over de afspraken en moet Amien 3 havo over doen.
Toch naar een andere school
Amien is teleurgesteld dat hij niet overgaat. Dan worden vanwege corona de lessen ook nog eens online gegeven. ,,Dat was echt jammer. Ik sprak vaak een uur eerder af op school met mijn vrienden. Dat kon nu niet meer. Ik had geen motivatie, maar deed wel met de online les mee,” vertelt hij. Na twee maanden valt het besluit dat hij beter naar een andere school binnen het gespecialiseerd onderwijs kan gaan. Latifa vervolgt: ,, Veel keuze hebben we niet. Of een school ver weg met lange reistijd, eigenlijk is dit geen optie. Of Schreuder College Taborstraat, een school dicht bij ons in de buurt. We horen negatieve verhalen over de school, bijvoorbeeld dat de leerlingen snel boos worden en dat er wel eens een tafel door de klas vliegt. Die verhalen hebben we naast ons neer gelegd.”
De Taborstraat geeft rust
In maart stapt Amien over naar ‘de Taborstraat’: ,,Ik kende niemand toen ik daar binnenkwam. In de klas bemoeide ik me weinig met de andere leerlingen. De lessen waren anders dan ik gewend was. De docenten lieten me vrij om mijn schoolwerk op mijn manier op te pakken. Ik had maximaal drie docenten voor alle vakken en de lessen waren allemaal in hetzelfde lokaal, op de schei- en natuurkunde les na. Dat gaf me rust.”
De leerlingen op de locatie de Taborstraat zijn wel een stuk spraakzamer dan op zijn vorige school. ,,Op mijn vorige school waren vooral leerlingen met een autisme spectrum stoornis en communiceerden niet zoveel, terwijl ik juist wel van een discussie houd. De spraakzame leerlingen maakten mij rustiger. Als ik toch weer eens een discussie aanging met docenten dan wisten zij op een duidelijke manier het gesprek te beëindigen.”
Geen druk van de toetsen
Amien vervolgt: ,,De docenten zijn er aardig en de leerlingen waren gewoon rustig. Ja, als je iemand echt gaat uitdagen, dan kan het mis gaan. Ik deed dat zelf niet en heb hooguit twee keer een leerling heel boos zien worden. En tuurlijk zijn er kleine conflicten tussendoor, maar die worden snel opgelost door de docent en we gaan weer door met de les.”
De aandacht van de docenten, het gemak van vragen stellen tijdens de les en de ruimte om zelfstandig te kunnen werken doen Amien goed. ,,Wat ik ook prettig vind aan ‘de Taborstraat’ is dat cijfers niet doorslaggevend zijn om over te gaan. En in het examenjaar tellen de toetsen niet mee voor het examen. Dat verlaagt voor mij de druk van de toetsen.”
Een warm hart voor de leerlingen
De schoolloopbaan van Amien verloopt voorspoedig op Schreuder College Taborstraat. In één keer haalt hij zijn havo-diploma. Zijn moeder geeft aan: ,,We zijn heel blij met deze school. Tijdens oudergesprekken merkte ik dat de docenten een warm hart voor de leerlingen hebben. Zij zien wat de leerlingen nodig hebben en zijn er echt voor ze.”
Ondanks dat zijn moeder Amien wel in de ICT ziet werken, kiest Amien als vervolgopleiding voor de Business Studies bij InHolland. ,,Ik weet nog niet precies welk beroep ik kies, maar dit is een studie waar ik nog alle kanten mee op kan.”